Newberg
Hur mycket använder ni regler / Hur mycket tycker ni regler bör användas?
Hur mycket är för mycket regler? Alltså när blir det en begränsning som hindrar dig i rollspelande/spelledande?
Kan man ha för lite regler? Kan rollspelandet bli "för fritt" så att det inte riktigt längre funkar?
Vad är eran syn på regler gentemot sunt förnuft och självkontroll hos spelarna. Och vad tror ni om regelfrihet under "godmodding" av GM.Ovanstående är inte menat som individuella frågor utan mest för att ge er lite hjälp när jag frågar:
Vad är eran åsikt om regler i rollspel? Regler är enligt mig bara en stötte pelare och ett sätt att undvika bråk mellan SL och spelare. Tex i situationer som strid så behövs regler eftersom spelare kan ta illa vid sig ifall SL bestämmer att de dör. Sedan kan regler också vara bra för att simulera händelser. Flr det mesta fysiska sådana. Dock så kan SL i de flesta fall bara säga om det lyckas eller inte.
Sedan så kan man ju få en hel del information ur rollspelsböcker som kanske klassas som "regler". Tex: "Om man äter den där växten så dör man". Eller nått sånt. Sånna grejjer är ju bra att följa, dock tycker jag inte riktigt att de klassas som regler.
På det stora hela tycker jag regler skall användas i följande situationer:
Strid mellan spelare och NPC's.
Strid mellan spelare och spelare.
Motsatta handlingar av spelare och NPC's.
Motsatta handlingar av spelare och spelare.
Annars kan SL enkelt avgöra hur någonting blir.