Welcome to Gaia! ::

Swedish RPG gang

Back to Guilds

Tags: Swedish, Roleplaying, Friends 

Reply Forum Snack
Rollspel Goto Page: [] [<] 1 2 3 ... 4 5 6 7 [>] [»|]

Quick Reply

Enter both words below, separated by a space:

Can't read the text? Click here

Submit

Newberg
Captain

PostPosted: Sat Dec 16, 2006 5:49 pm

Eftersom Jonas postade en helt innehållslös post så behöver jag inte tveka för att svara jag också:

Jag kollar inte så noga vad det finns för rollspel ute satt jag har inga förslag ^^
PostPosted: Sat Dec 16, 2006 5:54 pm

Okej... men din blev ju sååå... mycket mer innehållsrik... xP

Feints-

Newberg
Captain

PostPosted: Sat Dec 16, 2006 5:55 pm

Legions_

Okej... men din blev ju sååå... mycket mer innehållsrik... xP

Your point being? ^^
PostPosted: Sat Dec 16, 2006 5:56 pm

Själv så var jag mer uppdaterad förr så jag var inne på rollspel.nu

På senare tid har jag inte tänkt så mycket på andra rollspel då jag har en del redan men jag har också börjat flukta lite på andra spel.

Tex tror jag GURPS (matti) kom som ett köp efter att jag å matti kollat runt efter nice meccha spel men inte hittat någor bra som fanns i sverige.

Varför köps det så dåligt med rollspel i sverige ??
är det bara så att vi inte har så många spelare och de som spelar är inte beredda att lägga ut lite pengar ??

Jag skulle själv vilja ha ett spel som har många extra böcker. Funderar på att köpa nya Mutant eftersom det är enkelt att få tag på i sverige (svenskt) och att det redan nu finns många extra böcker till det.

Tvekar dock eftersom dennis äger grundboken redan.

nilP

nilP

PostPosted: Sat Dec 16, 2006 6:18 pm

Varför spelar spelarna rollspel ??
vi kollat med SL varför dom leder men varför spelar spelarna ??
PostPosted: Sun Dec 17, 2006 9:42 am

Jag spelar för verklighetsflyktens skull, det är väldigt avslappnande att drömma sig bort en stund. Sedan när jag fäst mig vid en karaktär så spelar jag för kraktärens skull, för att utveckla honom och se hur det går för han i olika situationer. För det tredje så spelar jag för äventyrets skull, en bra berättad historia är alltid kul. För att uppskatta den måste man dock vara bekväm med sin karaktär ^^

Newberg
Captain

nilP

PostPosted: Sun Dec 17, 2006 11:08 am

håller med på alla punkter måste jag säga.

Jag tar gärna vilken chans som helst för att fly undan denna värld för en sekund.
Samt att spelandet är en posetiv bieffekt utav hela den delen. Känns skönt att kunna vara nån helt annan även om det råkar vara en misshandlad prostituerad eller liknande.

Men allra bäst känns det ändå när man är en mäktig person som verkligen kan förändra världen på något sätt.
PostPosted: Wed Dec 20, 2006 10:58 am

Precis som det är med allt annat jag gör egentligen, verklighetsflykt... verkar som om många gör det därför. ;]
Men det kan vara skönt att spela karaktärer som är väldigt olik en själv på olika sätt men fortfarande kunna ha en del av ens egen personlighet kvar i den.

Feints-

Newberg
Captain

PostPosted: Thu Dec 21, 2006 4:37 am

Hur mycket använder ni regler / Hur mycket tycker ni regler bör användas?

Hur mycket är för mycket regler? Alltså när blir det en begränsning som hindrar dig i rollspelande/spelledande?

Kan man ha för lite regler? Kan rollspelandet bli "för fritt" så att det inte riktigt längre funkar?

Vad är eran syn på regler gentemot sunt förnuft och självkontroll hos spelarna. Och vad tror ni om regelfrihet under "godmodding" av GM.

Ovanstående är inte menat som individuella frågor utan mest för att ge er lite hjälp när jag frågar:

Vad är eran åsikt om regler i rollspel?
PostPosted: Mon Jan 01, 2007 10:58 am

Newberg

Hur mycket är för mycket regler? Alltså när blir det en begränsning som hindrar dig i rollspelande/spelledande?

Kan man ha för lite regler? Kan rollspelandet bli "för fritt" så att det inte riktigt längre funkar?

Vad är eran syn på regler gentemot sunt förnuft och självkontroll hos spelarna. Och vad tror ni om regelfrihet under "godmodding" av GM.

Ovanstående är inte menat som individuella frågor utan mest för att ge er lite hjälp när jag frågar:

regler är bra beroende hur bra spelarna är. Om spelarna är perfekta behövs inga regler, men oftast så vill både spelare och SL ha regler att stötta sig mot och vid dessa tillfällen skall de vara enkla och gå fort att gå igenom men kännas väldigt genom tänkt.

Jag gillar att ha regler där det behövs men jag tycker oftast det är onödigt att använda det överallt. Jag kommer antagligen aldrig att gå ifrån regler eftersom jag tillviss del gillar dem ^_^ tycker om randome faktorn och det är roligt att kasta dem.

Sen finns det också de sämre delarna, tex när ett rollspel har dåligt genom tänkta regler regel buggar och sätt att bryta systemet, väldigt tråkigt, då brukar jag oftast höfta till lite grejer eller "roll a die and make s**t up" mest bara för enkelhetens skull.

nilP

nilP

PostPosted: Wed Jan 03, 2007 11:24 am

Kommer med största sannolikhet att köpa All flesh must be eaten grundboken inom en snar framtid eftersom jag verkligen gillar den settingen och gillar de lösa reglerna.

Jag har funderat på en kampanj nu ett tag så jag hoppas det finns intreserade ??
PostPosted: Mon Jan 08, 2007 2:11 am

Newberg

Regler är enligt mig bara en stötte pelare och ett sätt att undvika bråk mellan SL och spelare. Tex i situationer som strid så behövs regler eftersom spelare kan ta illa vid sig ifall SL bestämmer att de dör. Sedan kan regler också vara bra för att simulera händelser. Flr det mesta fysiska sådana. Dock så kan SL i de flesta fall bara säga om det lyckas eller inte.

Sedan så kan man ju få en hel del information ur rollspelsböcker som kanske klassas som "regler". Tex: "Om man äter den där växten så dör man". Eller nått sånt. Sånna grejjer är ju bra att följa, dock tycker jag inte riktigt att de klassas som regler.

På det stora hela tycker jag regler skall användas i följande situationer:
Strid mellan spelare och NPC's.
Strid mellan spelare och spelare.
Motsatta handlingar av spelare och NPC's.
Motsatta handlingar av spelare och spelare.

Annars kan SL enkelt avgöra hur någonting blir.

Newberg
Captain

nilP

PostPosted: Thu Jan 18, 2007 2:26 pm

Vilket rollspel tycker ni har de coolaste striderna ??
PostPosted: Thu Jan 18, 2007 2:38 pm

nilP
Vilket rollspel tycker ni har de coolaste striderna ??

WoD eller om GM har lite fantasi: D&D. Måste säga att min karaktär haft en hel del coola strider i DoD också ^^ svårt att bestämma sig. Och det gör jag inte heller.

Newberg
Captain

Reply
Forum Snack

Goto Page: [] [<] 1 2 3 ... 4 5 6 7 [>] [»|]

Manage Your Items
Other Stuff
Get GCash
Offers
Get Items
More Items
Where Everyone Hangs Out