|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Wed Jan 03, 2007 10:57 am
Newberg Vad gäller in-game så tycker jag att det varierar från situation till situation. Ibland så bör spelarna "gå den väg som spelledaren hintar åt dem" men annars bör allt lämnas så öppet som möjligt och så bestämmer spelarna hur storyn går frammåt. prexis, var det jag ville komma fram till också, det beror som på situationen.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Jan 22, 2007 8:31 am
Är inte inne så ofta ( blaugh ) och upptäckte inte den här förräns nu men jag tänkte att den kunde vara kul att svara på:
Vad är det som driver dig till att spelleda? Dvs. vad är det som är tillfredställande och roligt med att spelleda?
Ideér och ideér, jag vill alltid som berätta någon historia och jag tycker det är kul att göra det, och jag älskar då folk verkar uppskatta historian eller äventyret och ha kul med det. Mina favoritmoment är då spelare sitter och klurar och diskuterar in-game eller iaf om grejer som händer i spelet för då förstår man att även spelarna tycker det är kul, såna moment tycker jag är väldigt roliga och det är sådana situationer som gör speledandet värt det.
Vad är jobbigast med att spelleda?
Situationer då man tappar tråden, då du inte riktigt vet vart du vill eller kan ta äventyret. Då man får känslan av att "nu gjorde jag fel" på det ena eller andra viset, då det verkar som spelarna hellre skulle vilja göra något annat och att du har satt ihop det tråkigaste äventyret någonsin och märker att din förmåga som spelledare inte räcker för att förmedla äventyret du tänkt ut. Inget kommer ut ur munnen förrutom dåliga skämt för att det verkar som man tappat förmågan att säga annat, allt resulterar i att ditt självförtroende går i botten. Jag vet inte om ni någonsin upplevt det så, men det har jag och det är jävligt jobbigt =P.
Vilket "element" i spelledandet anser du att du klarar bäst / är bäst på?
Jag kan planera fina historier (i form av kampanjer) och förhoppningsvis ska jag slutföra en kampanj den här gången.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Jan 22, 2007 12:44 pm
Lord Hawk förhoppningsvis ska jag slutföra en kampanj den här gången. Ha!! Kan du ju glömma >.< Tycker att det blir så när man börjar förbereda en kampanja att det skall bli EPISKT!! typ alltid jag vill att spelarna skall lära känna karaktärerna redigt, kanske gråta en skvätt om de dör liksom vara den där andra personen tack vare långvarigt spelande. Men sånt e så gått som omöjligt just nu.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Jan 22, 2007 12:56 pm
nilP Lord Hawk förhoppningsvis ska jag slutföra en kampanj den här gången. Ha!! Kan du ju glömma >.< Tycker att det blir så när man börjar förbereda en kampanja att det skall bli EPISKT!! typ alltid jag vill att spelarna skall lära känna karaktärerna redigt, kanske gråta en skvätt om de dör liksom vara den där andra personen tack vare långvarigt spelande. Men sånt e så gått som omöjligt just nu. Problemet är att för mycket tid läggs på själva förberedelsen. Tex: Min d10 mod. Massor med arbete nerlagt. Antal spelmöten: 0 Byn. Improviserat till en början och sedan endast tillräckligt med förberedelse. Antal spelmöten: 3 (och jag hoppas på fler) Mindre tid borde läggas på förberedelsen och mer tid på spelande!! Edit* Tex så känner jag att jag nästan skulle kunna spelleda ett kort Terra äventyr redan nu om bara alla raser och deras timelines kommer in.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Jan 22, 2007 12:58 pm
Men nja, många av oss behöver lång tid att förbereda oss.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Jan 22, 2007 1:00 pm
nilP Men nja, många av oss behöver lång tid att förbereda oss. Det suger fortfarande att inget är inplanerat nu till helgen. Ante vill säkert spela något.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Jan 22, 2007 1:01 pm
Newberg nilP Men nja, många av oss behöver lång tid att förbereda oss. Det suger fortfarande att inget är inplanerat nu till helgen. Ante vill säkert spela något. Antagligen. Som sagt så kanske jag matti kör något randoem mini AFMBE. men ja. Planering är ju då ingens starka sida verkar det som rolleyes
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Jan 22, 2007 1:06 pm
nilP Newberg nilP Men nja, många av oss behöver lång tid att förbereda oss. Det suger fortfarande att inget är inplanerat nu till helgen. Ante vill säkert spela något. Antagligen. Som sagt så kanske jag matti kör något randoem mini AFMBE. men ja. Planering är ju då ingens starka sida verkar det som rolleyes Ante kanske vill vara med, korrektion: Ante vill nog vara med. Lejon verkar bara ha nån random "hjälp med formatering" grejj på gång, han kan nog också vara med. Vipps 4 pers, 3 spelare, 1 SL, mix, shake and go!
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Jan 22, 2007 1:09 pm
Newberg Ante kanske vill vara med, korrektion: Ante vill nog vara med. Lejon verkar bara ha nån random "hjälp med formatering" grejj på gång, han kan nog också vara med. Vipps 4 pers, 3 spelare, 1 SL, mix, shake and go! 1 spelare = vilket sketet litetpojkrum som helst. 2 spelare + = jobbigt grävande efter lokal, drygt att få folk organiserade (iaf för en person. Aka personen som gör saker.) jobbigare att göra en "story" för fler.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Jan 22, 2007 1:12 pm
nilP Newberg Ante kanske vill vara med, korrektion: Ante vill nog vara med. Lejon verkar bara ha nån random "hjälp med formatering" grejj på gång, han kan nog också vara med. Vipps 4 pers, 3 spelare, 1 SL, mix, shake and go! 1 spelare = vilket sketet litetpojkrum som helst. 2 spelare + = jobbigt grävande efter lokal, drygt att få folk organiserade (iaf för en person. Aka personen som gör saker.) jobbigare att göra en "story" för fler. Men lol, vad har hänt med spontan rollspelande? Hur mycket arbete lades ner då vi körde Eon vampyrerna? Vi gjorde karaktärer på skolan, åkte dit och började spela. Ante hade inte förberett ett bajs men lol rofl det var skit kul ^^ Edit* Ante har ju lokal, ni kan ju höra med han.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Jan 22, 2007 1:17 pm
Newberg Men lol, vad har hänt med spontan rollspelande? Hur mycket arbete lades ner då vi körde Eon vampyrerna? Vi gjorde karaktärer på skolan, åkte dit och började spela. Ante hade inte förberett ett bajs men lol rofl det var skit kul ^^ Edit* Ante har ju lokal, ni kan ju höra med han. one hit wounder. Har inte råd med buss.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Jan 22, 2007 1:20 pm
nilP Newberg Men lol, vad har hänt med spontan rollspelande? Hur mycket arbete lades ner då vi körde Eon vampyrerna? Vi gjorde karaktärer på skolan, åkte dit och började spela. Ante hade inte förberett ett bajs men lol rofl det var skit kul ^^ Edit* Ante har ju lokal, ni kan ju höra med han. one hit wounder. Har inte råd med buss. Ja... jag kan inte övertyga någon som inte vill bli övertygad. Ni kan ju göra inget på helgerna istället, det funkar ju också.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Jan 22, 2007 1:27 pm
Newberg Ja... jag kan inte övertyga någon som inte vill bli övertygad. Ni kan ju göra inget på helgerna istället, det funkar ju också. men de e ju som skitsamma. Vi har väl för fan försökt göra nått sen december men det har inte blivit något.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Jan 22, 2007 1:36 pm
nilP Newberg Ja... jag kan inte övertyga någon som inte vill bli övertygad. Ni kan ju göra inget på helgerna istället, det funkar ju också. men de e ju som skitsamma. Vi har väl för fan försökt göra nått sen december men det har inte blivit något. Största problemet är att man inte kan försöka uppmuntra folk till att göra något här eftersom det bara är du (som är den personen som är mest intresserad av att göra saker) som är här.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Jan 22, 2007 1:37 pm
Jaop. Så ja jag kör heller en person. Som i detta falla faktistk sa att det skulle vara kul att göra något. Än att försöka dra ihop 2+ pers som inte bryr sig.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |