Welcome to Gaia! ::

Det Norske Paradis(Alt for Norge!)

Back to Guilds

Norge, norsk, paradis, smalahove 

Reply Det Norske Paradis
Åpen Bar. Goto Page: [] [<<] [<<] [<] 1 2 3 ... 265 266 267 268 269 270 ... 325 326 327 328 [>] [>>] [»|]

Quick Reply

Enter both words below, separated by a space:

Can't read the text? Click here

Submit

LunaWillowind

Devoted Lunatic

16,200 Points
  • Supreme Supporter 500
  • Alchemy Level 5 100
  • Full closet 200
PostPosted: Sat Apr 21, 2007 12:46 pm

Gargis
IcephoenixLuna: Du mener det systemet som lot 1 av 5 gå ut av skolen uten å kunne lese og skrive skikkelig? Du mener det systemet som reproduserte sosiale ulikheter? Du mener enhetsskolen som APs skolepolitiske talskvinne har sagt unnskyld for? Du mener det var bedre?

Men i motsetning til Djupis så ser ikke vi på Kunnskapsløftet som endestasjon, men som en begynnelse.

miyakoangel: Jeg holder med Høyre. En sunn økonomisk politikk satt sammen med reformer for å forenkle og bedre Norges situasjon innenlands og internasjonalt. Nammenamm.

Venstre er et parti som jeg føler at har en tendens til å kunne være litt politikkløse. For det er ikke alltid like lett å få fatt i hva de egentlig mener. Men jeg misunner deres miljøprofil. Når Erna snakker om miljøpolitikk er det like troverdig som at Rune Rudberg forteller kona at han ikke har vært utro. sad

Greit eg skjønner, men eg har vokst opp med det systemet, men her så har ei ikkje bare forandra på læreplanen, men dei har ommøblert timeplanen totalt, dei har kutta timane ned til 40 minutter, noe som både elevar og lærarar er misfornøyd med. Navnet er heilt på bærtur (eg skulle lage plakat når det skulle være åpen dag og eg huska ikkje navnet ein gang) Men det er mine erfaringar... eg er vokst opp med 94-reformen...
PostPosted: Sat Apr 21, 2007 2:05 pm

Reformer tar tid å venne seg til. Og alle reformer har sine ulemper. Jeg ville ikke tillatt alle hjelpemidler på eksamen, og ville heller ikke kortet ned på timene. Jeg ville derimot kuttet ut et klassetrinn på grunnskolen. Reform 94 som lot 6-åringer begynne på skolen for å leke var bare fjas. Det ville vært mye bedre å tatt med litt av læringen inn i barnehagene. Ville vært nesten det samme.

Gargis
Vice Captain

LunaWillowind

Devoted Lunatic

16,200 Points
  • Supreme Supporter 500
  • Alchemy Level 5 100
  • Full closet 200
PostPosted: Sun Apr 22, 2007 2:11 am

Det gjør det, eg gjekk to år på skulen før reform 94 kom, eg læte faktisk å lese litt allerede i barnehagen og litt skriving. Bodde i Ålvik på dei tider. Søstra mi var i det kullet som begynte på skulen når dei var 6 år og eg gjekk aldri i 3. klasse.

Men bort fra skule, eg er egentlig fra Ålvik, men har dei siste 9 åra budd i Odda. Men det irriterer meg at nesten ingenting har blitt gjort for å stoppe Elkem fra å flytte bedrifta til Island, noe som betyr at dei som fremdeles bur her og har jobb på Bjølvefossen, mister jobben sin. Mange av dei som er her har jobba der heile livet. Og på grunn av tidlegare nedskjæringar så har den einaste caféen blitt lagt ned, den eine butikken og klassane på skulen har blitt kjempesmå (10.klase i år er bare 2stk)
PostPosted: Sun Apr 22, 2007 8:20 am

-gjespesegihjel-
Politikk være kjeeedelig.

Ja.. Bra russegreier Ice. wink Har ikke fått fiksa det digitale kameraet enda, men blir nok en del bilder etterhvert.

Kamatarius
Captain

Dangerous Sex Symbol

5,950 Points
  • Ultimate Player 200
  • Elocutionist 200
  • Wall Street 200

Gargis
Vice Captain

PostPosted: Sun Apr 22, 2007 10:13 am

Politikk er gøy, Marius. GØY!

Og er det nå jeg skal gjemme meg fordi jeg faktisk synes det er greit at arbeidsplasser blir lagt ned og flyttet? Fordi man må skifte ut for å utvikle. Nå er det naturligvis ikke bra at alt forsvinner ut av en kommune, og om da politikerne øker skatter og avgifter i kommunen for å dekke inn budsjettene blir det vanskeligere å investere. Og siden RV er stort i Odda vil jeg anta at det er eiendomsskatt.

Men nå kan ikke jeg svare for politikerne i kommunen din. Men generelt sett er det en dårlig idé å "redde" arbeidsplasser med offentlige penger, siden det da vil bli lønnsomt å drive med underskudd, noe som gjør den mer langsiktige økonomien langt verre. Og om man skulle bevart arbeidsplasser på harde livet ville vi ikke hatt noen utvikling. Da ville man levd i middelalderen.
PostPosted: Sun Apr 22, 2007 2:04 pm

Eg er nok enig med Marius når det gjelder politikk, er ikkje så kjempe interessert,men eg har no noen meiningar eg og.

Elkem går ikkje med underskudd, tvert imot så går dei med kjempemye i overskudd etter det eg har hørt. Men fordi strømmen er billigare på Island enn her så skal dei flytte mesteparten dit. Bjølvefossen er faktisk ein av dei viktigaste produsentane for ferrosilisium (slå det opp, eg gidder ikkje forklare det) heilt siden begynnelsen aav 1900 tallet så har Bjølvefossen vært der og skapt arbeidplassar der det for bare var ein eller to gårdar. Men når det gjelder strøm prisen så var det siste eg hørte at den skulle ned på 20-25 øre per kwH meiner eg. Og det er jo ikkje dyrt i det heile i forhold til ellers.

Dessuten så redda dei jo den fabrikken på østlandet som laga papir eller kva det no enn var. Så eg synes det er veldig kjipt at dei ikkje prøver å hjelpe til med å lage noe annet der i hvertfall.

Forresten, tusen takk for komplimentet Marius 3nodding

LunaWillowind

Devoted Lunatic

16,200 Points
  • Supreme Supporter 500
  • Alchemy Level 5 100
  • Full closet 200

Gargis
Vice Captain

PostPosted: Sun Apr 22, 2007 2:16 pm

Nå ble det nok gående litt for mye i detaljer for meg. Kan nok bare snakke om ting prinsippielt (evt. nasjonalt, om det ikke passer i kategorien prinsippielt), og mitt eget lokalsamfunn. Og det ligger langt unna Elkem og Odda.

Der må du nok stille dine egne lokapolitikere til veggs.
PostPosted: Sun Apr 22, 2007 10:06 pm

IcephoenixLuna

Bare hyggelig. wink Har ikke fått på alle strykemerkene enda, var det slit eller?

Kamatarius
Captain

Dangerous Sex Symbol

5,950 Points
  • Ultimate Player 200
  • Elocutionist 200
  • Wall Street 200

miyakoangel

PostPosted: Mon Apr 23, 2007 3:57 am

Gargis
Politikk er gøy, Marius. GØY!

Og er det nå jeg skal gjemme meg fordi jeg faktisk synes det er greit at arbeidsplasser blir lagt ned og flyttet? Fordi man må skifte ut for å utvikle. Nå er det naturligvis ikke bra at alt forsvinner ut av en kommune, og om da politikerne øker skatter og avgifter i kommunen for å dekke inn budsjettene blir det vanskeligere å investere. Og siden RV er stort i Odda vil jeg anta at det er eiendomsskatt.

Men nå kan ikke jeg svare for politikerne i kommunen din. Men generelt sett er det en dårlig idé å "redde" arbeidsplasser med offentlige penger, siden det da vil bli lønnsomt å drive med underskudd, noe som gjør den mer langsiktige økonomien langt verre. Og om man skulle bevart arbeidsplasser på harde livet ville vi ikke hatt noen utvikling. Da ville man levd i middelalderen.

OFF se på all politikken der då eek
og så ser du på introen din.

Farge: Svart og r�d (oh, cry me a river, gothboy)
Film: Cannibal! The Musical, Terror Firmer, Ebola Syndrome, Cannibal Holocaust, Oldboy
Tegneserie: Ranma 1/2, Chobits, Battle Angel Alita
TV Show: Nytt p� Nytt?

hehe...kalla person e du gargis?
så for meg at du va sånn skikkelig politikerfyr i dress å greier, og så ser eg at du liker gothiske farger, skrekkfilmer, romantisk/komediske animer og Nytt på nytt! på hehe... whee
PostPosted: Mon Apr 23, 2007 6:25 am

Jeg har en dress her. Men den må på rens etter en aldri så liten fest på et aldri så lite politisk arrangement.

Så jeg er en helt vanlig 19-åring, bortsett fra at jeg interesserer meg for politikk og sære filmer. biggrin

Jeg er ikke den stereotypiske gråhårede, dresskledde Høyre-pampen, nei.

Gargis
Vice Captain

LunaWillowind

Devoted Lunatic

16,200 Points
  • Supreme Supporter 500
  • Alchemy Level 5 100
  • Full closet 200
PostPosted: Tue Apr 24, 2007 1:26 am

Marius`
IcephoenixLuna

Bare hyggelig. wink Har ikke fått på alle strykemerkene enda, var det slit eller?

Det var ikkje så lett, men heller ikkje vanskelig, men så mista jo eg bruksanvisningen og då så...
Har fått gjort to knuter og faktisk, blei tidlig ferdig igår så eg og to andre farta rundt i byen og hadde det kjekt. Var og med på ein øltest for russeavisa og igår (øl smaker pyton!)

Forresten Gargis, du minner meg om ein som eg går på skulen med, men han liker ikkje Høgre så godt. Men politikk det kan han. Og han er ganske sær og.
PostPosted: Tue Apr 24, 2007 3:20 am

Hmm... interesting...

Noen som ser på Criminal Minds her?!?

ninja

s10g

nemicyan

PostPosted: Tue Apr 24, 2007 8:02 am

politikk e noe drit!!! de tenke kun på de gamle... tenka litt på ungdommen og!!! og det at de skal slutta med valgfagene musikk, jobb, ballspill++ eg synst det e teit... å bare ha teori e ikkje sånn ungdommen klare å læra, de klare det bedre i praksis...
PostPosted: Tue Apr 24, 2007 8:49 am

*Dukker unna politikken* Skal sette meg inn i saken, men foreløpig vet jeg for lite til å kunne diskutere noe. Typen min ganske politisk interesert så han har sagt at han iallefall skal få meg til å stemme ved neste valg XD

Russetiden... *Sukk* Kunne gjerne gjenopplevd den med den samme herlige gjengen whee Dere som er russ i år; ha det gøy!

Charinje

Friendly Explorer

Allvis
Vice Captain

PostPosted: Tue Apr 24, 2007 10:29 am

Russetia er oppskrytt spør du meg. Ok, det var fett å drekke seg snydens nesten hver dag og pule rundt som kaniner, men det blei for kjedelig i lengden. Og alle små kidsa som spør etter russekort hele forbanna tia. Også blei det spillt så sinnsvakt mye dårlig techno og pop musikk gonk x10. SMERTEHELVETE! Men dere some er russ nå får ha det gøy!
Reply
Det Norske Paradis

Goto Page: [] [<<] [<<] [<] 1 2 3 ... 265 266 267 268 269 270 ... 325 326 327 328 [>] [>>] [»|]

Manage Your Items
Other Stuff
Get GCash
Offers
Get Items
More Items
Where Everyone Hangs Out
Other Community Areas
Virtual Spaces
Fun Stuff
Gaia's Games
Mini-Games