|
|
|
|
|
|
|
Posted: Fri Dec 08, 2006 4:47 pm
Vore jävligt coolt med extremt få magiker som väljs ut av gudarna.
Och så när en magiker dör så väljs en ny ut direkt av guden men denne vet inte om det. Man skulle kunna göra ett jävligt coolt äventyr med en person som blir utvald och måste lära sig att hantera sina nya krafter.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Dec 11, 2006 6:39 am
1. De fysiska lagarna: Det låter bra med några få magiker, rund jord.
2. Den generella geografin. Pangea, gärna stor nog att det finns många olika klimat. Dock kan man se till att det finns andra kontinenter också. Dessa har dock ingen direkt kontakt med varandra.
3. Den generella feelingen. Steampunk låter skitbra. Ser gärna att om vi ska ha olika raser satsar de på att göra saker olika, billig, effektiv, naturvänlig... osv, nästan bara extremvarianter av sin typ.
4. Den allmäna floran och faunan. Alla behöver inte vara humanoider, men jag ser gladeligen att vi har fler raser.
5. En "sann" mytologi. Det ni sagt blir bra.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Dec 11, 2006 7:09 am
Legions_ 1. De fysiska lagarna:Det låter bra med några få magiker, rund jord.
2. Den generella geografin. Pangea, gärna stor nog att det finns många olika klimat. Dock kan man se till att det finns andra kontinenter också. Dessa har dock ingen direkt kontakt med varandra.
3. Den generella feelingen. Steampunk låter skitbra. Ser gärna att om vi ska ha olika raser satsar de på att göra saker olika, billig, effektiv, naturvänlig... osv, nästan bara extremvarianter av sin typ.
4. Den allmäna floran och faunan. Alla behöver inte vara humanoider, men jag ser gladeligen att vi har fler raser.
5. En "sann" mytologi. Det ni sagt blir bra. "Pangea" innebär en jättekontinent. Det kan vara öar runtomkring men endast en kontinent. Har man flera kontinenter så är det inte en Pangea värld. Då är det en kontinentvärld som vår egen.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Wed Dec 13, 2006 5:27 am
Jag tycker världen borde ha en begränsad livslängd, dvs:
Skapelse ... Tidsåldrar ... Undergången
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Wed Dec 13, 2006 5:35 am
Men jag menar, vi ska ju skapa hela världen. Precis hela världen. Inclusive historia osv.
Varför inte skapa hela historian fram tills undergången? Och så gör man undergången av den typ som inte går att stoppa. Vore kul att kunna rollspela strax innan apocalypsen, eller strax efter skapelsen.
I så fall kan vi ju både få in din stämning av nedgånghet och naturförstörelse samt min tribalism. Din setting är helt enkelt senare i tiden än min.
Vi gör såhär istället:
Jag tycker att vi ska bestämma hela tidslinjen för världen.
Om du är emot detta betyder det att du vill bestämma en punkt på tidslinjen och allt som hänt innan dess men att framtiden är "öppen".
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Wed Dec 13, 2006 5:38 am
Jag vill att det skall vara öppet.
Eftersom jag verkligen hatar tanken av att allt är förut bestämt. Det om vi bestämmer att de kommer bli krig så om man spelar "kan" man inte förändra det om inte SL går emot hela världs beskrivningen ^_^
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Wed Dec 13, 2006 5:41 am
Man behöver ju inte Gjuta allt i sten. Man kan ju helt enkelt säga såhär: Världen har ett öde, du kan förändra händelser men du kan inte ändra ödet.
Om det står i ödet att ett krig ska ske så kan du kanske:
Göra inget= kriget sker "Stoppa" Kriget= Det inträffar senare, och kanske värre Förändra utgången= Ändra vilken part som vinner, eller kanske mildra förlusterna osv osv.
Det går att bestämma hela tidslinjen och samtidigt göra den väldigt flexibel.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Wed Dec 13, 2006 5:43 am
hmm ... stare ja visst vi gör det väl så då ^_^
Men ja ett enormt krig!!
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Wed Dec 13, 2006 5:47 am
Flera enorma krig!! Alltid kul med en massa mystiska ruiner från forna civilizationer, och de ruinerna byggs med blod! BLOOOOD!!!
Ska vi ha nån "Golden Age" där hela världen var enad under en fana som vi kan slå sönder med ett enormt inbördeskrig?
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Wed Dec 13, 2006 6:32 am
mmh gärna. dock vill jag inte att allt skall ha varit high teck då utan de kan ha varit lite mer utvecklade men inte mycket.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Thu Dec 14, 2006 4:53 am
Vi skulle kunna göra så att innan och fram till den gyllene åldern så fanns magi tillgängligt för alla eftersom gudarna var snälla å goa (utom Nils guden som avskyr magi och de som följer honom alla är katt-människor som lever på att lönnmörda magiker). Men sen så blev folk korrupta och skit och de började messa upp världen rätt fett med magi. Så gudarna blev sura och tog ifrån dem magin och eftersom deras samhälle var uppbyggt kring magi så blev det kaos och så gick den gyllene åldern under. Därför så var de heller inte särksilt tekniskt utvecklade eftersom det inte behövdes då de hade magi. Sedan så gjorde gudarna en överenskommelse att de som mest skulle ha en utvald var och aldrig mer.
Dessa "utvalda" måste inte nödvändigtvis vara magiker. Eftersom tex guden Nils inte gillar magi ^^.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sat Dec 16, 2006 4:30 pm
Funderade på Gudarnas makt och dess utsträckning.
Mina förslag: 1. Alla gudar vara allsmäktiga. - Anledningen att de har olika religioner och påverkar olika saker i världen beror inte på begränsningar i deras krafter utan snarare på deras agenda. - Anledningen att de inte förändrar allt i världen efter sin sinnesbild är en överenskommelse med de andra gudarna. De "spelar ett spel" med varandra med vissa regler. Kort och gott för att inte slita sönder världen med sina skilda åsikter så spelar de efter vissa regler som begränsar deras inflytande. Detta är en av anledningarna till de "utvalda".
2. Gudarna har begränsade krafter. - Under skapelsen så tömde gudarna störra delen av sina krafter och kan därför nu endast påverka världen i begränsad utsträckning. - Anledningen till olika religioner och att de påverkar olika saker beror på vad de skapade under skapelsen. Varje gud är nischad inom det han skapade. - Anledningen till att man inte förändrar allt som man vill är för att man inte kan. Man saknar krafterna. Därför använder man indirekta medel för att påverka världen så som "utvalda". __________________________________________________________
Sen funderade jag på om antal troende och religion o dylikt ska påverka en guds kraft. Men det tycker jag inte. Dödsguden ska vara lika stark som Jordmodern även om många fler tillber den som får deras fält att grönska snarare än den som tar deras liv.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|